tisdag 6 februari 2018

Studieteknik och lärande

När jag tar emot nya 7:or från flera olika skolor börjar jag alltid höstterminen med att prata mål och studieteknik. Jag brukar ställa betygskraven för år 6 mot de krav som vi jobbar mot under 7-9. Jag har gjort en jämförelse:

Vi pratar om de förmågorna och språkliga uttrycksformer i engelska.

Att lära sig ord förstår alla elever att det är viktigt - här är en PP som vi gick igenom och diskuterade för att ge en djupare förståelse kring ordninlärning:

Bilden av lärandegropen och hur lärande kan kännas är något vi återkommer till under högstadiet. "Du har väl inte ramlat ner i gropen?!", kan vi säga skämtsamt. "Säg till, så slänger vi ut några livlinor och hjäper dig att ta dig upp." Jag tycker att denna bild har hjälpt många elever att förstå att det är helt normalt att känns de känslor som beskrivs på vägen ner i gropen. Det gav både perspektiv och ökad motivation tycker jag. 


Ibland har vi repeterat den på engelska också.


Vi pratar också om att man kan hoppa över gropen - att snabbt få rätt svar av ex sin lärare. Men har det skett något lärande då? Vet man hur man tar reda på saker, lär sig etc? Jag brukar prata om The Independent Thinker, som jag skapat i Canva. Att jag vill lära mina elever lära sig lära. 


Skulle man kunna visa Gibbons/Cummins fyrfältare för att medvetandegöra och tydliggöra varför det ibland tar emot att lära?

Jag har använt mig av ClassDojo med mina 7:or i engelska när vi pratar studieteknik. Kanske är det lite barnsligt med sagofigurer men filmerna är lätta att förstå och de har fungerat bra med år 7. 

Denna korta animerade film handlar om hur man kan utvecklas och bli bättre - att man ofta måste träna, kämpa och jobba för att lyckas.


Det finns också en bra diskussions guide man kan använda sig av med sin grupp:
https://static.classdojo.com/docs/BigIdeas/BigIdeas_episode1_discussionguide.pdf



ClassDojo har också tagit fram småfilmer om "uthållighet" - inneordet GRIT


Animerad filmer som visar skillnaden mellan growth mindset och fixed mindset:
https://youtu.be/cZzUcM5xMCc






SvD förklarar på 1 minut: Därför är ”grit” viktigt 

https://goo.gl/khvqbJ

Här skulle man kunna låta äldre elever testa sin nivå av grit:
http://angeladuckworth.com/grit-scale/

Overcoming obstacles:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar